Ht Roberts (B)
Old Light

©Rootsville 2015

Soms is het zielig te noemen hoe we oplopen met buitenlands artiesten, dit terwijl we hier in ons eigen land schoolvoorbeelden hebben rondlopen van singer-songwriters ‘pure sang’. Toen in 1997 Ht Roberts besloot om solo te gaan na een leven met  ‘The Headstarts’ kon niemand in een glazen bol zien dat deze landgenoot nog zulke mooie ballads zou gaan schrijven. Ook rond diezelfde periode zou een andere Gentenaar Bruno Deneckere besluiten om zijn garagegroep ‘The Pink Flowers’ te laten voor wat ze was om zou ook een solocarrière te gaan werken. Logica ten top dus dat deze beide gevoelige zielen elkaar zouden vinden. Ze bleven samen optrekken en dat schept uiteraard een band die niet meer stuk kan. Roberts en Deneckere bleven elkaar ook al die jaren trouw door het brengen van prachtige muziek en werkten soms ook samen projecten uit wat vorig jaar nog resulteerde in het prachtige ‘Landed Gentry’.

Met deze ‘Old Light’ is Ht Roberts toe aan zijn 10de solo album na het in 2013 uitgebrachte ‘Rain Change Fair’. Voor de liefhebbers van deze singer-songwriter is dit uiteraard heugelijk nieuws want het spijtige is dat ook verschillende van de oudere albums totaal zijn uitverkocht. Voor dit nieuwe prachtige album schreef Ht Roberts 11 nieuwe nummers en wanneer hij het aan één iemand zou vragen om mee te werken aan deze ‘Old Light’, wie anders dan zijn ‘copain’ Bruno Deneckere zou in aanmerking kunnen komen.

Het zijn 11 prachtige meesterwerkjes geworden die hier lyrisch op een poëtische manier voorzien worden van prachtige meeslepende akkoorden. ‘Coffee’ is een relaas over hoe twee vrienden elkaar terugvinden tijdens het drinken van een kopje koffie en dan moeten beseffen dat verloren tijd tussen zielsgenoten moeilijk is terug te winnen….once the way your birds have flown.

Nummers als ‘Telescope’ en ‘The Indifference of Saints’ zijn zo van die uitstekende en rakende countryballads waar de outlaws gescheiden worden van de boys. Mooi in ‘close harmony’ gebracht door de fluisterende stemmen van Roberts en Deneckere. Op de nummers als ‘She is No Stranger To Beauty’ en ‘The Dreams of Derrol’s Banjo’ worden de liefde van Ht Roberts voor de banjo prachtig in beeld gebracht door het beluisteren naar deze uitgelezen ‘campfire songs’. Een innig moment om met je geliefde verstrengeld als één te luisteren en de warmte in je op te nemen die nummers als deze uitstralen.

Éen van de allermooiste, als we dan toch eentje moeten uitkiezen uit al deze heartbreakers, is voor mij ‘Emma’s Land’, of hoe het onnoemelijk genieten is van een vrijheid die we hier in onze materialistische wereld misschien niet meer kennen. Maar ook ‘Cloudwatching’ kunnen we hier onder deze categorie thuisbrengen, een nummer waarbij we bij tijdens…moondancing at nightfall toch ook een beetje aan Willie Nelson en Leon Russell moeten denken. Afsluiten doet Ht Roberts hier met ‘Salt Of The Sea’ waarbij we definitief wegdromen bij het aanhoren van de viool van Nils De Caster.

11 melancholische nummers die je raken tot in je binnenste van je ziel. Zijn rustgevende stem brengen je op dit album tot 11 maal toe in vervoering en dat zijn al op zijn minst 11 redenen om dit album aan te schaffen.

No dogs allowed when listening to this ‘Old Light’.

CD presentatie op donderdag 08 oktober in 'De Vieze Gasten' Ghent

01 Coffee