Kai Strauss (Ger)
I Go By Feel

©Rootsville 2015

Jarenlang hebben we kunnen genieten van deze Kai Strauss toen deze samen met Memo Gonzalez & The Bluescasters de clubs en festivals onveilig probeerden te maken, iets waar ze meermaals zijn in gelukt. Na een huwelijk van meer dan 15 jaar wil een mens soms eens wat anders en zo geschiede het ook voor deze ’guitarslinger’ uit Duitsland. Kai Strauss zag het moment schoon om de navelstreng met Memo Gonzalez door te knippen en ging solo door het oprichten van zijn Electric Blues Band.

Met deze Electric Blues Allstars trok hij onmiddellijk naar de zalen en het duurde dan ook niet lang of zijn eerste debuut album kwam in de winkel te liggen. Maart van vorig jaar kon iedereen genieten van het album ‘Electric Blues’ met gastoptredens van o.a. Sugar Ray Norica en Darrell Nulisch waardoor de benaming van de ‘Allstars’ uiteraard een logisch gevolg van werd. In die hoedanigheid heb ik Kai dan terug leren kennen op de recente Bluesnight te Heerlen waar hij meteen een positieve indruk op me naliet.

Begin november komt er nu een vervolg op deze ‘Electric Blues’ en ook nu weer zijn er enkele puike gasten op waar te nemen. Net als bij de vorige kunnen we spreken van een ‘International Blues Summit’ met muzikanten als Mike Wheeler, Sax Gordon maar ook met Tommie Harris en Tony Vega. Omdat Nederland zeker niet onbelangrijk is voor het werkterrein van Kai Strauss is ook Big Pete komen meedoen op deze ‘I Go By Feel’.

5 nummers op dit nieuw album zijn van de hand van Kai Strauss en dat hij weet hoe muziek te componeren weten we al een lange tijd. Op ‘I Take My Time’ krijgt hij van bassist  Kevin DeVernay hulp als co-writer. Een nummer dat qua sfeer ons tamelijk terug dichtbij brengt naar zijn periode als 'bluescaster'. Een gevoel dat we ook krijgen bij ‘Knockin’ On Your Door’ van Boyd Small, een nummer waarop de rock ‘n roll zo komt boven drijven.

Deze ‘I Go By Feel’ werd dit jaar opgenomen in de Megaphon Tonstudios en de Ferafactory in Duitsland. Alleen bonus track ‘Early in TheMorning’ is een ‘live’ track door een buitenstaander. Bijzonder soulful is ‘Back To Forth’ een instrumentaaltje van Kai’s hand en waarop buiten saxofonist Sax Gordon hulp krijgt van Mark Earley op de baritone. Het nummer ‘Midnight Shift ‘ is ook eentje van Boyd Small maar lijkt op het lijf geschreven voor de stijl die eigen is aan Kai Strauss.

Op ‘Soul Fixin’ Man’ krijgen we een aardige shuffle, een nummer waarop het vocale gedeelte is voorbehouden voor Tommie Harris die we nog kennen als drummer bij Luther Allison. We spraken al van Big Pete en die vinden we terug op de extra bonus track. Op ‘Early In The Morning’ van John Lee Williamson mag Pieter v/d Pluim dan meteen ook vocals en de bluesharp hanteren. Met een Mike Wheeler in de bezetting krijgen we dan ook weer de blues met een hoog soulgehalte en de warme stem van deze Mike leent zich bijzonder goed voor nummers als ‘Money Is The Name Of The Game’.

Deze ‘I Go By Feel’ is meteen een sterke opvolger voor ‘Electric Blues’ en ook nu weer laat Kai Strauss iedereen zijn ‘moment de gloire’. Wie ook meespeelt op dit prachtige album, iedere muzikant levert meer dan zijn bijdrage op dit album, zoals ook voor de passage van Tony Vega op Bob Reed zijn ‘I’m Leaving You’ en we hopen dat Kai Strauss uiteraard nog lang bij ons kan blijven, blues, soul en rock’n roll, it’s all there!

01 A Fool Way Too Long
02 Drinkin' Woman
03 Luther's Blues