Roberto Morbioli Trio
Acoustic Me

©Rootsville 2016

Roberto Morbioli kennen we hier natuurlijk op de eerste plaats door de concerten met zijn eigen band. Los daarvan is hij zeker ook zoveel meer te zien als begeleidingsgroep van kleppers als Justina Lee Brown en Big Daddy Wilson, en daarmee weten we ook dat deze Roberto Morbioli en zijn gabbers meer dan uitstekende muzikanten zijn.

We hebben al meerdere prachtconcerten kunnen meemaken van deze Italiaanse klasbak en de melding dat hij samen met zijn Trio nu ook een akoestisch album op de markt brengt zijn we moreel verplicht om dit album van naderbij te bezien en zonder meer te beluisteren. Nog steeds onder de hoede van Carolin Wobben van Phamosa Music kregen we dan ook dit non-electro meesterwerkje in onze bus.

Roberto werd geboren in Verona en leerde al vrij jong gitaar spelen waardoor hij op 15-jarige leeftijd de ‘blues’ ontdekte en er meteen door gepassioneerd werd. Vooraleer hij zich aansloot bij de Tao Ravao Blues Band speelde hij diverse jaren als losse muzikant. Later speelde hij ook nog bij Rudy’s Blues band maar in 1991kreeg dan zijn eigen ‘Morblus’ gestalte, de band waarmee hij nu nog steeds on the road is.

Deze ‘Acoustic Me’ werd reeds begin 2015 opgenomen in Duitsland maar krijgt nu bijna een jaartje alter de volledige aandacht die dit album verdient. Twee nummers zijn van de hand van Massimo BuBola maar de andere tracks op dit album zijn van de hand van Roberto Morbioli waardoor het bewijs wordt geleverd dat deze Roberto ook nog een begenadigd songwriter is. Deze 12 nummers weerspiegelen de momenten uit zijn leven en daardoor werd hij geïnspireerd door familie en vrienden zoals ook door zijn moeder op ‘Mama Told Me’.

Ook is er een nummer op terug te vinden waar Roberto Morbioli zijn moedertaal in het daglicht wil stellen met het nummer ‘Specchi Rosa, Specchi Blu. Dit nummer is van de hand van Massiomo Bubola waarmee hij begin jaren van dit decennium diverse concerten mee speelde. Deze Acoustic Me is een prachtig en degelijk album geworden waar we een zeer goede balans verkrijgen met ballads als ‘I Love You Much And More’ maar ook met toch wat steviger werk als bij ‘My Baby’s Gone’.

Zowel bij ‘Love Affair’ als bij ‘You Smile’ krijgen we een betere funky blues te horen en daagt een personage als All Jarreau in onze gedacht op. Wat ook mooi is het instrumentaaltje ‘Childwood Memories’ een nummer waarbij de nostalgie van ieders jeugd perfect is in samen te vatten. Afsluiter van dit mooi project is ‘Under A Sky Like This’ en daarmee kan dit Roberto Morbioli Trio meteen sterke referenties neerleggen om in gezellige en intieme blues en jazz clubs het beste van zich zichzelf te geven, concerten waar de aanwezigen nog lang zullen van nagenieten want this is heavenly blues!

01. Mother's House
02. My Baby's Gone
03. I Love You Much And More