club: Move2Blues
artist: Grainne Duffy
CD review: Grainne Duffy - Live
Spotlight & Interview: Grainne Duffy

concert report: Freddie - photo credits: Freddie
© Rootsville 2015

Oktober en daarmee geven ze bij Move2Blues op donderdag de 8ste het startsein voor het clubseizoen 2015-2016. Wanneer we een club kunnen aanduiden waar het programma goed op voorhand vastligt is het wel bij deze Move2Blues en ondanks dat de kalender reeds ruim is ingevuld zitten Danny & Co al op vinkenslag om nog verder in de toekomst te kijken, en zo hoort het ook!

De primus voor dit prille seizoen is ditmaal iemand van het ‘groene eiland’. In 2013 stonde deze beloftevolle Ierse al op Swing Wespelaar en toen kon iedereen het al zien aankomen dat we van deze Grainne Duffy nog zouden gaan horen. Et voilà…Hier staat ze dus vanavond in de club van de MOD en konden ze hier in Hasselt en omgeving gaan genieten van iemand bij wie de blues nauw aan het hart ligt. Haar inspiratie voor de blues leerde ze al van jongs af aan toen ze samen met haar zus naar Peter Green en Fleetwood Mac zaten te luisteren. Zowel met als zonder Fleetwood Mac was Peter Green een voorbeeld hoe zij de blues zou gaan brengen. Een ander groot voorbeeld voor haar was ook Bonnie Riatt en laat het nu deze dame zijn waarmee ze al weleens wordt vergeleken.

Bij haar thuis slagen er ook countryplaten in de kast en dus zou deze tak van de muziek ook in haar ‘plurale tantum’  van het brein wel blijven hangen. Linda Rondstadt is zo ‘een madam’ die haar ook bleef aanspreken toen ze muziek begon te schrijven en dus zou het voor haar maar al te graag een huwelijk worden van blues en country.

Laten we het op ‘Americana Blues’ houden want ook al kennen de meeste van de bluesfans haar als een pittige dame toch zou haar eerste set hier vanavond in Hasselt eerder rustig aanvoelen, maar desalniettemin prachtig om horen. Met nummers als ‘Shine’ laat ze hier een mooi stukje Americana horen maar toch steeds met een knipoog naar de blues. Met haar akoestische gitaar en een ietwat gebroken stem doet ze hier haar vergelijking met Bonnie alle eer aan.

Vanavond, en zoals steeds wordt ze bijgestaan door een band die perfect op elkaar zijn ingespeeld al is de bassist van dienst nu Paul McCabe. Gitarist Paul Sherry en drummer Eamon Ferris zijn al langer de vaste begeleiders van deze Grainne Duffy. Na enkele nummers op de akoestische gitaar neemt ze haar Gibson Les Paul ter hand en ingewijden weten wat we dat nog steeds het rustigere deel van haar repertoire zullen te horen krijgen. Iets waarbij ze zich zelf goed voelt en waarvan we meer van zullen gaan horen in de toekomst want de plannen zijn om na deze intense tour terug de studio in te trekken voor een nieuw album. Maar een nummer als ‘Good Love Had To Die’ wat ook op haar ‘live’ album te horen is gaat er hier ook in Hasselt in als zoete koek. De eerste set afsluiten doet ze als een volleerde Voodoo Woman….

Even uit de sauna want het is nu niet bepaald koud te noemen in de club en zo zijn we klaar voor een 2de set waarbij Grainne Duffy er lichtjes meer en meer de schwung gaat inbrengen. Uit haar debuutalbum brengt ze o.a. ‘Drivin’ Me Crazy’ en ‘Waiting For You’, maar ook haar laatste albumkomt ook aan bod met onder andere de titeltrack ‘Test Of Time’. Heeft ze nu al voorbeeld Chicken Shack of Etta James dat ben ik haar vergeten te vragen maar het staat wel vast dat ‘I’d rather Go Blind één van haar en onze favoriete nummers blijft.

De kop is er hier af in Hasselt en daarmee heeft ook deze Grainne Duffy zichzelf in deze Jeneverstad onsterfelijk gemaakt en helaas voor diegene die dit vanavond hebben gemist maar dit was het enige concert in België van deze tour en dus zal het voor een volgende ontmoeting haast zeker op een zomerfestival zijn want die hebben we allemaal uitvoerig overlopen met Boris Totev, de road manager.

Niet vergeten, donderdag 22 oktober CD presentatie Boogie Beasts & Ian Siegal!!!