MOD Hasselt
2016, oktober 13

organisation: Move2Blues

artist: Tia and The Patient Wolves

© Rootsville 2016

review & photo credits: Freddie

Ook bij Move2Blues zijn ze aan het nieuwe en hopelijk denderende clubseizoen begonnen. Na de mooie zomerfestivals horen we links en rechts al spetterende namen voor volgende zomer maar de realiteit is dat we nog eerst een warme winter moeten tegemoet kunnen gaan. En met dat warm beginnen ze hier vandaag in Hasselt door ‘Tia and The Patient Wolves’ op de affiche te plaatsen.

Het was zo een beetje Larry Garner die Frankrijk als zijn tweede thuisland kan beschouwen die deze Tia Gouttebel wist te ontdekken. Na mee met deze Larry Garner de hort op te zijn geweest richtte zij in 2002 haar eigen band ‘Tia and The Patient Wolves’ op. Niet alleen op de Europese podia kent ze succes maar ook de Amerikaanse zijn haar niet onbekend. In 2008 bracht ze haar debuutalbum uit en in 2011 volgde ‘Travellin’ With My Guitar’. Het ons bekende ‘Cognac Blues Passions’ riep haar in 2012 uit tot de ‘revelation of the year’  en deze prijs viel haar te beurt als eerste vrouwelijk blues-artieste. Haar trio bestaat verder nog uit Glomeau Marc aan de drums en Laurent Cokelaere op de bass.

Door het overaanbod aan bands gaat er soms al eens een naam verloren in je grijze cellen en dus ook bij deze Tia. Eerst dacht ik dat dit voor me een primeur zou zijn maar toen die ranke Française met haar rode 'Epiphone' het podium kwam te bezetten dacht ik zo van...tiens! Tijdens de 20ste nacht van de blues te Charleroi in juni zag ik deze Tia Gouttebel ook al eens en onder haar kompanen was er toen ook multi-percussionist Marc Glomeau, de naam van de groep luidde toen 'Hypnotic Wheels'. De man destijds op de electro draailier is nu vervangen door bassist Laurent Cokelaere maar de andere spelers zijn dezelfde gebleven, met name Tia en Marc.

Haar gitaarlicks die uit haar knalrode Epiphone komen klinken nog steed rauw en ongekend alsof alle registers worden opengezet en toch heeft deze unieke speelstijl van Tia iets mystiek in zich. Onder de aanwezigen waren ook de Vlaamse tak van de Boogie Beasts dus hadden deze Tia en Marc in Charleroi toch een beetje een blijvende indruk nagelaten. Openen doen ze toch ietwat aarzelend met 'Down in Mississippi' maar met het nummer 'Tramp' voelt deze Tia zich als een vis in het water. Een nummer waarop ook Marc Glomeau zich kan beginnen uitleven op al zijn attributen zoals zijn 'beatbox'.

Vanaf dan lijkt het wel of alle aanwezigen deze Tia in de armen hebben gesloten en met Freddie King zijn 'San-Ho-Zay' wordt de sfeer dan zoals we ze van oudsher hier gewoon zijn in deze club. Met nummers als 'What Have I Done' en 'Woman' reizen deze Tia & The Patient Wolves dan richting 'Down South' en daar voelen Jan en Gert (Boogie Beasts) zich ook goed bij ;-). Laat de winter maar komen want hier bij Move2Blues zijn ze er klaar voor en niet vergeten dat hier op donderdag 17 november ene Sugaray Rayford op de planken staat inclusief blazers en geloof me dat gaat gensters geven!!!