artist: Dog Breath Variations
artist: Chilly Willy
artist: The Blues Chevy's

© Rootsville 2016

review & photo credits: Vanessa

vzw Music For KID’s en Cocoon Ham slaan de handen weer in mekaar.
Na het geweldige succes van vorig jaar besloot organisator Kurt Verheyden om dit jaar opnieuw een concert te geven ten voordele van het KID’s fonds. Het KID’s Fonds steunt het wetenschappelijk onderzoek naar primaire immuundeficiëntie bij kinderen (hun lichaam verweert zich niet meer tegen infecties). Daar zijn twee zonen hiervoor in behandeling zijn ligt KID’s Fonds hem dan ook zeer na aan het hart. Ondertussen heeft Kurt samen met andere vrienden een vzw opgericht. Hun doel is niet alleen het KID’s Fonds te ondersteunen, maar ook andere organisaties die (zieke) kinderen steunen. Elke extra euro is immers meer dan welkom en de organisaties meer bekend maken bij het grotere publiek is zeker zo belangrijk. Hopelijk voelen meer en meer mensen zich geroepen om hun steun te geven.

Onder het motto “Ook zieke kinderen hebben dromen!” heeft Kurt ook dit jaar weer beroep gedaan op enkele goede bekenden uit de muziekwereld om aan dit concert een bluesy toets te geven. Chilly Willy is er net als vorig jaar weer bij, met ook dit jaar een speciale gast. Maar daar blijft het niet bij, The Blue Chevys en The Dog Breath Variations vervolledigen de affiche.
The Dog Breath Variations mogen deze avond in het buurthuis van Genebos de spits afbijten. The Begin jaren ’90 werden 5 muzikale vrienden uit Mol door de cafébaas van hun vaste kroeg uitgedaagd om eens wat muziek te maken samen en The Dog Breath Variations was geboren. Zij brachten voornamelijk pop-covers van bekende nummers van o.a. Albert Collins, Keb Mo, Tom Petty, Jimi Hendrix en The Who. Door de jaren heen veranderde de bezetting en ook hun naam. Zo werden ze Lord Woodbine, nog later kwam er de behoefte om een meer rustige en akoestische versie van deze covers te brengen en ontstond Woodbine Light, onder deze setting stonden ze vorig jaar op de affiche. Door de jaren heen heeft deze band van muzikaal getalenteerde vrienden groepen als The Scabs en Pop Gun mogen begeleiden. Dit jaar staat ze terug met de originele bezetting en naam van begin jaren ’90 op het podium. Zij brengen met een stevige elektrische touch covers van blues, rock en soul. Het eerste deel van hun show brachten ze nummers uit de blues wereld zoals ‘Rainy Day Blues’ en ‘Sweet Home Chicago’. In het tweede deel kregen ze het volk mee te krijgen met andere bekende rockers. ‘When The Lady Smiles’ en ‘Black Magic Woman’ werden luid meegezongen en met ‘Saturday Night’ was iedereen opgewarmd voor de volgende 2 groepen op deze zaterdag avond.

Met Chilly Willy op het podium is het ambiance gegarandeerd.
Zij begonnen in 1992 op een vrij podium in Zichem en staan nu 24 jaar later nog steeds op het podium. Wat begon als een grap groeide uit tot meer dan 500 optredens in verschillende landen (waaronder Jamaica). De bezetting van Chilly Willy is door de jaren heen regelmatig veranderd, van muzikanten met een toptalent tot iets minder getalenteerde, iedereen was altijd welkom op voorwaarde dat ze een passie voor bleus en muziek konden voorleggen. In 2010 werd het wat stiller rond de band, ze besloten het wat rustiger aan te doen. Maar als je eens het blues virus door je aderen hebt lopen kan je het niet stoppen, en dat geldt ook voor de bandleden van Chilly Willy. In 2011 gaven ze een met bijna de volledige originele bezetting een verjaardagsconcert voor een uitzinnig publiek. En ze hadden de smaak weer te pakken. Ze besloten om de draad terug op te nemen waar ze een aantal jaren geleden gestopt waren. Nico werd vervangen door Andy Aerts, maar voor de rest geldt nu ook de enige constante die door de jaren heen bleef bestaan, namelijk het publiek een geweldige avond geven. Hun eerlijke muziek en geweldige ambiance op het podium spreekt dan ook vele fans aan. Met Chilly Willy op het podium kan je de muziek niet allen horen, je kan ze beleven en meemaken. Net als vorig jaar lukt het Chilly Willy jammer genoeg niet om in volledig originele bezetting op het podium te staan. Rudi Eens, ‘De Witte’, die er vorig jaar niet bij kon zijn, staat terug op het podium, maar nu kon hun basgitaar speler Wim Vandemeulebroecke er niet bij zijn. Hij werd vervangen door Hans Hazenbosch. Zoals het Chilly Willy toekomt vlogen ze er meteen in, ‘Wish You Would’, ‘I’m Trying’, ‘Baby Please’ galmden door de zaal. Hun goede vriend Raf Timmermans, ‘Lazy Horse’ kwam bij op de set. Raf, bekend van Flip Kowlier, Guido Belcanto en Big Dave’s speelt al van zijn 14-de gitaar. Hij had er dan ook geen probleem mee om enkele vette gitaarsolo’s te geven in nummers als ‘Dust My Broom’. Tussen het muziek geweld door mocht ‘Den Huibbe’ Kurt op het podium roepen om een mooie cheque te overhandigen die de organisatoren van Ge-Varenwinkel bij hadden. Nog even swingen op ‘Hip shake’ en ‘I Got My Mojo Working’ en ook voor Chilly Willy kwam er een einde aan deze avond.
The Blue Chevys krijgen de eer om af te sluiten. In 1989 zijn zij begonnen op een school in Haacht. 4 Vrienden met elk een passie voor Rhytm & Blues, Rockabilly en Rock & Roll besloten er samen een lap op te geven. Kris Bries, Frederic Martello, Philippe Martello en Jan Ursi smeerden de nodige hoeveelheid brylcreem in hun haar en bracht datzelfde jaar nog hun eerste officiële singel ‘Another Try’ uit.

The Blue Chevy's hadden dan wel hun fans, pas in 2003 braken ze dankzij hun debuutalbum ‘Motel Birdcage’ door bij het grotere publiek. Naast de vele kleinere podia konden ze nu grotere festivals zoals Blues Peer, Duvel Blues en nog veel meer aan hun repertoire toevoegen. Maar jammer genoeg loopt het niet altijd zoals verwacht. De bandleden begonnen te experimenteren met andere genres, Indie-rock, Americana en Soul werden uitgetest, maar hierdoor verwaterde de hun band met de oorsprong van hun muziek, de Rock & Roll. Eind 2006 besloten ze dan ook om The Bleu Chevy's op stal te zetten voor onbepaalde duur en gingen ze in 2007 verder met een nieuwe groep PopLawSky. Ze brengen 1 album uit en bereiken en hoogtpunt als ze de podia mogen betreden als support act van niemand minder dan Canned Heat. Maar ook aan die mooie liedje komt een eind… tot in de zomer van 2014 de bandleden besluiten om The Blue Chevys terug tot leven te wekken. Niet alleen het stof werd eraf geveegd, er kwam ook nieuw bloed bij. Sven Smekens (Rhythm guitar) en Jeal-Luc Cremens (Bass Guitar) vervolledigden de groep. In januari 2016 stelden ze hun EP ‘Turn It Back’ voor. Een EP waarmee ze hun roots in de Rock & Roll terug alle eer aan doen met een hier en daar een snuifje americana en Soul om het geheel af te werken. The Blue Chevy's zijn terug en het mag geweten worden, live kunnen ze nog rekenen op Koen Desloovere (Saxofoon) en Kim The Lips (trompet). Het is dan ook geweldig dat deze band mee wil werken aan dit mooi initiatief. We werden getrakteerd op een mix van Blues en genuine Rock & Roll. Nummers uit heel hun carrière kwamen eraan te pas van ‘Follow The Moon’ uit hun allereerste cd tot hun nieuwste EP ‘Turn It Back’. Het werd een bonte avond met Jan Ursi die zijn toetsen even inruilde voor het wasbord. Alles was mogelijk, zelfs ‘One Night With You’ van Elvis Presley. ‘One More Time’ als bisnummer mocht deze zaterdag avond afsluiten.

Met een volle zaal en geweldige artiesten was dit weer een zeer geslaagd initiatief van Music for KID’s. Dankzij Kurt en zijn team vrijwilligers zal KID’s Fonds weer wat extra kunnen verwachten voor hun onderzoek. Hopelijk krijgen we hier volgend jaar een derde editie van.