Paul Batto feat. Mr. White

Cocoon Ham
2017, march 11

organisation: Kid Fonds

artist: Paul Batto

© Rootsville 2017

Gisteren nog maar pas Paul Batto aan het werk gezien in Molenstede tijdens het huiskamer concert in 'Living 29' en vandaag staat hij weer op het programma maar dan met een andere bezieler van de Mississippi saxofoon, Mr. White. Op de affiche stond 'de Witte' als eerste vermeld maar die 'zetfout' nemen we er graag bij want tenslotte staat de organisatie 'Kid Fonds' hier vanavond in de schijnwerper.

Deze organisatie stelt zich tot doel van de vzw 'Music For Kids' en richten zich al een paar jaar tot de blues liefhebber voor extra steun. Na succesvolle voorafgaande concerten is deze 'Music For Kids' vanavond een voorloper of het mini-festival in het najaar met onder meer de Steven Troch en Robert Smith Band. Organisator en bezieler van deze 'VZW' Kurt Verheyden zit dus hoegenaamd niet stil voor deze organisatie die het wetenschappelijk onderzoek steunt naar primaire immuundeficiëntie bij kinderen. Samen met de organisatie 'Make a Wish' proberen ze het leven van deze kinderen een stuk aangenamer te maken.

Gisteren was Paul Batto even terug richting Nederland gereden om vandaag weer te keren en in Belgische Limburg present te tekenen. Met zorg installeert hij zijn meegereisde 'amp' en de heerlijk klinkende 'Cole Clark' gitaar. Volgens Paul Batto zelf is deze gitaar van de uit Melbourne afstammende gitaarbouwer quasi perfect en zit het geheim hem in de pick-ups. Misschien is dat dan ook weer de reden waarom Paul eerder zeldzaam een andere gitarist aan zijn zijde duldt, met name Lloyd Spiegel waarmee hij dit jaar nog te zien zal zijn.

Op Paul's nieuwste album staat de titeltrack 'Straight Talk' en het was ons gisteren opgevallen dat dit vrijwel het enige bluesje was op het album. Mr. White zijn verzoekje om daarmee te openen en op mee te spelen werd dan meteen ook ingewilligd door deze Sloveense troubadour. Na een paar andere 12-bars te hebben laten horen was de eerste inbreng van Rudy aka Mr. White voor deze 'Music For Kids' een feit en kon de hedendaagse storyteller verder met nummers uit zijn nieuwe album. Met 'Ain't Chasin' Rainbows Anymore' en het meer intensere 'Zora' wist hij toch iedereen in te palmen hier in Café Cocoon.

Ook al kwamen er velen naar Oostham omdat 'blues' bij deze 'Music For Kids' zo een beetje de leidraad is had ik enkele blues liefhebbers toch er op gewezen dat dit een totaal ander genre is vanavond en luisteren de boodschap zou zijn. Toch enigszins verbaasd zag ik dat deze Paul Batto al onmiddellijk in de armen werd gesloten en iedereen verwonderlijk zat te luisteren naar zijn uitstekend gitaarwerk.

Bij het begin van set 2 ging Paul Batto verder met het grasduinen in zijn immens arsenaal van eigen geschreven nummers. Voor de niet alledaagse 'blues' liefhebber wordt het dan soms een ietsje moeilijker omdat er niet zo dadelijk bekende covers als houvast aankomen maar dit leek hier vanavond niemand te deren. Aan zijn lippen gekluisterd genoten ze allemaal van nummers als 'When Poets Walked To Earth ' en het ook speciaal voor ondergetekende gebrachte 'World of Sorrow', mijn favorietje uit het album.

Tijd om terug enkele Delta slide op ons los te laten en zo kon 'Mr. White' zich terug van zijn beste kant laten horen. Toegeven het is geen sinecure om bij totaal onbekende bluesjes zo maar komen in te vallen maar het lukte hem goed, dus chapeau! Helaas kwam er na deze inbreng van 'de witte' ook een einde aan het concert maar al vlug werd 'one more song' gescandeerd en dus brachten beide nog 'e lieke'. De merchandise kon beginnen en zo ook DJ Huibbe die begon met ....nee, geen blues van Sonny Boy Williamson maar Americana van Steve Earl en zo kon dit café nog verder genieten van dit muzikaal event voor 'Music For Kids' en ik nog een beetje brainstormen met die van Be-Mine Blues, en Jan 't is Steven Troch ;-)

more and larger pics on