ROOTSVILLE CD REVIEW

6. The fight to be human
7. Ready to be
8. The way that it falls
9. As long as you don't come back
10. Everyone I love
11. Baby, you survived
Ik heb jaren een boontje gehad voor de muziek van de Schotse groep Del Amitri.  Wie kent er niet de hits "Nothing ever happens", "Kiss this thing goodbye" en "Always the last to know" ?  In 2002 verscheen hun laatste cd en gingen de groepsleden elk hun eigen weg.  Het verbaast me nog steeds dat ze het niet verder geschopt hebben want ze beschikten toch wel over ijzersterke popsongs die zeer radiovriendelijk waren.  Justin Currie was met gitarist Iain Harvie de oprichter van deze band en tevens de belangrijkste songleverancier.  In 2007 komt hij met zijn eerste solocd op de proppen "What is love for", een cd vol donkere en sombere liedjes over de liefde.  Opvolger "The Great War", eveneens verschenen op Rykodisc en gepromoot door Hemifran , is veel toegankelijker en klinkt bijwijlen zelfs enigszins vrolijk alhoewel dat bij Justin Currie niet evident is.

Zoals hij zelf aangeeft staan er drie à vier positieve liefdesliedjes op de plaat en heeft hij, voor zijn doen, meer uptempo songs afgeleverd.  Inderdaad, er zit zeker meer variatie in het tempo van de songs tegenover zijn voorgaande cd.  Alhoewel hij nog altijd meesterlijk is in het pennen van donkere songs, wat de teksten betreft, voorzien van de nodige opwekkende muziekjes.  Dat was in zijn Del Amitri tijd al het geval en daar is nog steeds niks aan veranderd.  Hij blijft meesterlijk in het schrijven van vlotte popsongs.  In de Britse pers omschrijven ze dat als : great hooks, infectious melodies and ingenious wordplay.  Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven.  Eén beluistering van "A man with nothing to do", de single afkomstig van deze cd, "At home inside of me", één van mijn favorieten, ""Can't let go of her now", "Ready to be", "As long as you don't come back" of het epische acht minuten durende "The fight to be human" en je bent verkocht.  Perfecte popsongs.  "The great war" gaat over de strijd tussen de geslachten/man en vrouw en dat weerspiegelt zich, zoals ik reeds aanhaalde, in de teksten.  "I won't feel alone, as long as you don't come back", "Tonight I'm gonna hurt everyone I love, just to see if they love me" en nog meer van dat fraais is er hier terug te vinden.  Acht jaar na de laatste wapenfeiten van Del Amitri staat Justin Currie er nog steeds.  Getuige hiervan is deze grootse "The Great War" cd. (BV)

music samples
video
RYKODISK